A cartographia.hu webáruházunk ún. süti vagy cookie file-okat használ, melyeket a gépeden tárol a rendszer. A cookie-k személyazonosításra nem alkalmasak, ahhoz szükségesek, hogy a legjobb szolgáltatást nyújtsuk neked. Kérjük kattints az "Elfogadom" gombra.

Lehetőséged van azonban a süti beállítások módosítására is, így a weboldal csak a működéshez legszükségesebb cookie-kat telepíti a gépedre.

Bővebb információért olvasd el az Adatvédelmi tájékoztatónkat.

Menü

Hálószoba a sziklafal tetején

Hálószoba a sziklafal tetején Lehet, hogy hatásvadász címnek gondoljátok, pedig lehetett volna ennél akár bulvárosabb változat is. Túratipp.

Gyilkos-kő körtúra

Akár Gyilkos-túrának is lehetne nevezni – ha már a bulvárosabb cím szóba került –, és nem a nehézsége, hanem az útvonala miatt:

Gyilkostó vendéglő – Gyilkos pusztája – Gyilkos-kő – Gyilkos mezeje – Gyilkos-tisztás – Gyilkos-tó.

Ez így elég ijesztően hangzik, de a túra során bejárt Gyilkos-havas, illetve az érintett pontok nevei az egykori kereskedelmi útvonal kockázataira utalnak, ma már nyilván nem kell útonállóktól tartani (legalábbis a szó klasszikus értelmében). A tó nevének eredete – mint ahogy a tó kialakulása – is a hegyhez köthető, nem a legendához, amelyből a nevét eredeztetik. Erdély természeti szépségeihez egyébként számos szép legenda kötődik, érdemes ezeket is megismerni.

Megközelítés

Gyergyószentmiklós – és a hozzá tartozó Gyilkos-tó – környéke bővelkedik szebbnél szebb túraútvonalakban. A székelyföldi város vonattal is elérhető, viszont a Gyilkos-tó már inkább csak autóval, Székelyföldön a települések közötti buszközlekedésre sajnos nem nagyon lehet alapozni. Az autóval érkezés viszont további túracélpontok megközelítését teszi lehetővé, például a Békás-szoroson át a közeli Csalhóra, Moldva legmagasabb hegyére, de természetesen a székely havasok is rengeteg lenyűgöző túraútvonalat kínálnak.

Gyergyószentmiklósról a 12C főúton jutunk el a mintegy 25 km-re fekvő Gyilkos-tóhoz (útközben a több túra kiindulópontjaként szolgáló Pongrác-tetőt is érintve). Akár a Hargita-megyei kisvárosban, akár az üdülőtelepen szállunk meg, érdemes végigautózni a túra után a Békás-szoroson, a gyönyörű szurdokvölgy csak pár km-re van a Gyilkos-tótól.

A túra

A Gyilkostó Hotel és Étterem (Gyilkostó, Fő út 32.) parkolójából indulunk a 12C főutat követve, majd jobbra fordulva átkelünk a műúton és a piros háromszög, sárga háromszög, sárga sáv jelzések mentén haladunk egy erdei úton, kb. 800 m-t megtéve a Veres-kő nyeregig. Az itt álló ortodox templomnál jobbra térünk, és innen már csak a piros háromszöget követve, meredek emelkedőn érjük el az erdőt.

Az erdőből kiérve a Gyilkos pusztájáról rálátunk a Békás-szorosra. Innentől a panorámaélmények fokozódnak, hiszen nemsokára a piros háromszögről jobbra, a piros körben piros pont jelzésre térünk, és egy rövid erdős szakaszt követően a 2021-ben létesített panorámakabinhoz jutunk. Lélegzetelállító kilátás nyílik a Gyilkos-tóra az építmény mellől is – drótkerítés és figyelmeztető táblák jelzik, hogy egy sziklafal tetején vagyunk! –, az ingyenes (ezért időben foglalandó) szálláshelyként üzemelő kabinból különösen. Kevés hálószoba vagy nappali büszkélkedhet ilyen panorámával, az biztos.

A piros körben piros pont jelzésen visszatérünk a piros háromszögre, azon jobbra fordulva folytatjuk az utunkat a Gyilkos-kőre, a Gyilkos-havas 1378 méteren levő kilátópontjára, ahonnan szintén szép kilátás nyílik a 400 m-rel alattunk fekvő Gyilkos-tóra, illetve a szemben látható hegyekre.

A kék körben kék pont jelzésen indulunk tovább, elhagyva a Gyilkos mezejét meredeken lejtő ösvény következik, ahol drótkötelek segítik a kisebb szakadékokon átkelést. A sziklaboltozatok alatt kanyargó meredek ösvényen jelzésünk a Gyilkos-tisztáson a kék pont jelzésbe torkollik, melyen jobbra fordulunk. Egy tanya mellett haladunk, majd (baloldalt) kinyitva a kaput, tovább követjük a kék pont jelzést. A tanyát elhagyva meredeken ereszkedünk az erdőben a Nagy-Hagymás villáig, illetve tovább, a Gyilkos-tóig.

Közepes nehézségű, nagyon látványos túra, jó szívvel ajánljuk!

A Gyilkos pusztáján tábla is jelzi, hogy merre indul a piros körben piros pont jelzés a panorámakabinhoz

Már a kabin elérése előtt élvezhetjük a sziklafal tetejéről nyíló lenyűgöző panorámát

A 2021-ben átadott panorámakabin ajtaja kód beütésével nyílik, ingyenes szálláshely, de időben kell foglalni

Így néz ki belülről, négy fő tulajdonképpen kényelmesen elfér, és a kilátásra sem lehet panasz

Konkrétan ezt lehet látni a panorámakabinból mondjuk reggelizés közben

A kabin tényleg a sziklafal szélére, peremére épült, drótháló és figyelmeztető tábla jelzi, hogy meddig mehetünk

A Gyilkos-kő kilátópontja is elképesztő panorámát kínál a Gyilkos-tóra

A Gyilkos-kőre a piros háromszög jelzésen jutunk, lefelé a Gyilkos-tisztásra a kék körben kék pont jelzés visz